Miraculeuze ontsnapping

Zaterdag 20 april 2024 stond in het teken van de laatste ronde van de KNSB competitie. Het eerste team speelde een uitwedstrijd tegen Pallas uit Deventer en had nog een kans op het kampioenschap. Hierbij waren ze wel afhankelijk van Schaakwoude, dat gelijk stond in punten maar net een bordpunt meer had. Schrijver weet verder niks van de partijen, maar heeft alleen meegekregen dat er helaas verloren was. Volgend jaar een nieuwe kans in de 3e klasse.

Dan door naar het tweede team. Zij speelden een echte degradatiekraker in en tegen Wagingen 3. De opdracht voor de Hardenbergse spelers was eenvoudig. Er moest gewonnen worden om degradatie te voorkomen. Helaas konden de vaste spelers Arie en Marten niet meedoen. Gelukkig kon Gerwin als invaller meespelen op de plek van Arie. De afmelding van Marten was door privé omstandigheden een paar dagen voor de wedstrijd. Op de clubavond voorafgaand aan de competitiewedstrijd was er nog met man en macht geprobeerd een invaller te vinden, maar dat was helaas niet gelukt. Zodoende ging de reis naar Wageningen met 6 man en 1 vrouw, waardoor er begonnen werd met een 1-0 achterstand.

Tijdens de rit naar Wageningen was daarom besloten om vol ten strijde te trekken en niet snel genoegen nemen met een gelijkspel. Dit mocht alleen gedaan worden als dit het belangrijke halfje was voor de overwinning. Jasper (bord 5) had dit goed begrepen. Hij kwam al snel in een gelijkopgaand eindspel met evenveel pionnen en allebei 2 paarden. De tegenstander van Jasper bood remise aan, maar Jasper sloeg dit af en speelde door voor de winstkansen.

Gelukkig had Gerwin (bord 6) als eerste het volle punt binnengebracht, doordat zijn tegenstander opgaf. Dit terwijl Gerwin het gevoel had dat dat niet nodig was. Gerwin kwam welliswaar 2 pionnen voor te staan, maar dat was nog niet gelijk winnend. Wellicht dat de passiviteit van de stukken van de tegenstander mee hielpen in het opgeven van de wedstrijd. Hiermee was de stand weer gelijk getrokken (1-1).

Leo (bord 1) begon rustig, maar ging halverwege de wedstrijd vol de aanval in met omgekeerde rokkade (Leo ging lang en zijn tegenstander ging kort). Zijn tegenstander had ook tegenkansen, maar die waren nog niet direct doorslaggevend en hiermee was er een felle strijd. Leo was vervolgens iets te gefocust op zijn eigen aanval, dat hij een aanval van de tegenstander over het hoofd zag. Helaas voor Leo was de aanval van de tegenstander met een directe matdreiging en ging de wedstrijd voor Leo verloren.

Edgar (bord 7) speelde een prima partij met volop aanvalkansen voor beide spelers. Richting het eindspel waren er nog steeds volop kansen voor beide partijen en leek de stelling redelijk gelijk op (wat schrijver gezien heeft, doordat hij er naast zat). Edgar had gelukkig een vrijpion die rustig kon doorstomen naar de overkant. Hierbij koos zijn tegenstander voor een verkeerde zetkeuze, waardoor Edgar schaak kon geven met zijn pion en daarbij een toren kon winnen. Dit was genoeg voor de overwinning en dus weer de gelijk stand.

Bernard (bord 8) kwam vanuit de opening gedrukt te staan, waarbij de tegenstander de stukken zo kon positioneren dat deze in de aanval konden. Gelukkig voor Bernard koos zijn tegenstander tussendoor voor een wachtzet, waardoor hij ruimte kon creeeren bij zijn koning en de stelling wat meer open te gooien. Vervolgens koos zijn tegenstander voor een foutieve voortzetting, waardoor Bernard een pion en een stuk voor kwam te staan. Dit wist hij behendigheid uit te spelen, met winst als gevolg en daarmee voor het eerst de voorsprong.

Joan (bord 2) kwam vanuit de opening wat gedrukt te staan en moest eerst goed in de verdediging om de aanvallen van zijn tegenstander tegen te houden. Richting het eindspel sloeg zijn tegenstander te snel een pion, waardoor Joan een verloren stelling kon ombuigen naar een gewonnen stelling. Hij speelde dit rustig en beheerst uit met de winst als gevolg. Door deze winst hadden we inmiddels een matchpunt en was een halfje voldoende voor de overwinning.

Op dat moment waren Jasper en Lisanne (bord 3) nog bezig. Lisanne had het in het begin van de partij lastig en moest aanvallen tegenhouden. Dit wist ze in haar laatste wedstrijd voor Hardenberg goed tegen te houden en kon het omdraaien naar een eindspel met een pion voorsprong (waarbij beide nog een dame hadden). Dit was goed en een halfje was zeker haalbaar. Ze speelde vol door voor de winst, waardoor Jasper eieren voor zijn geld koos en remise aanbod in een gelijkopgaande stelling. Dit werd door de tegenstander aangenomen en hiermee de overwinning voor Hardenberg.

Lisanne speelde nog door voor winst, maar moest uiteindelijk ook genoegen nemen met remise. Hiermee kwam de einstand uit op een 5-3 overwinning en daarmee was degradatie dus voorkomen. Volgend jaar mogen ze het opnieuw proberen in de 4e klasse. Op de terugrit werd al geopperd om aan het begin van het nieuwe seizoen punten te pakken, zodat er niet weer tegen degradatie gespeeld hoeft te worden.