Homo semper aliud, Fortuna aliud cogitat

#

Het nieuwe seizoen is van start gegaan en we mochten meteen tegen scaccare inter studioses stimulat amicitiam. Gelukkig mogen we sissa zeggen. En dan moet er ook weer een verslag geschreven worden. Gedoe, maar hoe prettig als de tegenstander je al het werk uit handen neemt: kijk mensen, zo is het gegaan, dit verslag is geheel correct. Heb ik dan geen eigen visie op de wedstrijd? Nou nee, ik heb nooit zo’n last van visies. Iets met olifanten en zo. Wat me wel opvalt is dat de tegenstander kennelijk aan voorbereidingen doet. Dat doen wij als Hardenberg nou nooit. We gaan gewoon zitten, doen zetjes en we zien wel wat er gebeurt, want het gaat altijd anders dan je denkt. Of zoals ze zeggen: Life is what happens to you while you’re busy making other plans. Wie dat precies als eerst gezegd heeft is niet geheel duidelijk, maar de strekking is al heel lang bekend. Zo schreef Publilius Syrus al in 43 v.C. Homo semper aliud, Fortuna aliud cogitat, wat zoveel betekent als de mens plant het ene, het lot iets anders. Dit keer had het lot kennelijk een 5½ - 2½ voor ons bedacht, daar kan geen voorbereiding tegenop.

Ons tweede moest tegen het tweede van PSV DoDo. Dat is een intrigerende naam. Je denkt al snel aan een voetbalclub en een uitgestorven vogel, maar het blijkt te staan voor Puttense schaakvereniging Door Diepte Omhoog. OK, maar dan nog. Stel je richt een club op voor xylofoonspelers, zou je die dan Allemaal Jofele Aardige Xylofoonspelers noemen? Ik zou er geen lid van worden, nog in geen miljoen jaar, al was ik nog zo’n fanatieke xylofonist… Door diepte omhoog, ook dat is terug te vinden in die goede oude Romeinse tijd: per aspera ad astra, via moeilijkheden naar de sterren. Beide clubs kwamen halverwege: 4 – 4.

Richard