Nieuw seizoen, nieuwe kansen

Hardenberg 2 begint met een gelijkspel

Op zaterdag 16 september begon voor Hardenberg 2 een nieuw seizoen in de 4e klasse van de KNSB, nadat vorig jaar degradatie op een haar na voorkomen was. Het team is op één wijziging na (Marten die Rutger vervangt) gelijk aan vorig jaar. Dit nieuwe seizoen zitten we niet in een klasse met teams uit de provincie Groningen en Friesland, maar zijn we ingedeeld bij veel teams uit de provincie Gelderland.

De start was een thusiwedstrijd tegen PSV DoDO/Barneveld 2. Op papier is dit qua speelsterkte een sterker team. Dit krachtsverschil was bij Leo (bord 1) waar te nemen. Leo was iets te vrijgevig en gaf een stuk weg. Zijn tegenstander wist hier goed van te profiteren en te winnen. Helaas een minder goed begin voor Hardenberg aan de competitie en een snelle achterstand. Jasper (bord 6) wist een paar uur later gelukkig de stand weer gelijk te trekken. De partij ging redelijk gelijk op, maar in tijdnoodfase overzag de tegenstander van Jasper een paardvork, waarmee Jasper een toren zou winnen. Dit was genoeg voor zijn tegenstander om op te geven. Vervolgens bleef de stand gelijk doordat Joan (bord 2) een remise binnen wist te slepen. Joan had een iets mindere stelling, maar wist dit gelukkig uit te spelen naar een remise. Een knappe prestatie. Lisanne (bord 3) bleef knap strijden, maar dit was helaas niet genoeg en verloor. Hiermee toch weer een nieuwe achterstand (1,5 tegen 2,5). Bij de partij van Bernard (Bord 7) ging het in het begin wel gelijk op. Op een gegeven moment moest Bernard in de verdediging en dit zo hem uiteindelijk twee pionnen kosten, wat hem in het eindspel de das om deed (tussenstand 1,5-3,5). Marten (bord 4) speelde een gedegen partij en ging het eindspel uiteindelijk in met een loper voorsprong. Hij had nog een pion over, maar doordat de loper niet de kleur had van het prmotieveld zat er niet meer in dan remise (tussenstand nu 2-4 en daarmee kon Hardenberg niet meer winnen). Arie (bord 5) was gelukkig wel de volgende die een punt binnenhaalde. Hij kwam een stuk voor te staan en kon deze richting het eindspel terugofferen tegen pionnen. Hiermee ging hij het eindspel in met een pionnenoverwicht en wist één pion te laten promoveren tot Dame en dit was genoeg voor de winst (tussenstand 3-4). Nu was alleen Edgar (bord 8) nog bezig en lag de druk van een punt op zijn schouders. Hij was gelukkig het eindspel in gegaan met een pion voorsprong (beide spelers hadden nog een toren) en wist dit rustig en gedegen uit te spelen. Hiermee kwam de eindstand op 4-4 uit en daarmee het eerste punt van de competitie.

Laten we hopen om nog meer matchpunten de komende wedstrijden.Afbeelding van WhatsApp op 2023-09-16 om 20.46.56.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2023-09-16 om 20.46.55.jpg