De belangrijkste activiteiten van Schaakvereniging Hardenberg

Interne competitie

Elke vrijdagavond spelen we partijen van 90 minuten plus 30 secondes per zet per speler. Door het jaar heen zullen er dertig ronden worden gespeeld. De winnaar mag zich clubkampioen noemen. Op dinsdagavond is de laagdrempelige recreatiecompetitie, speeltempo is 90 minuten p.p. maar kan in overleg aangepast worden.

Jaap van Doorn Bokaal

In de loop van het seizoen worden er op drie verschillende vrijdagavonden voor de beker gespeeld. Er zal gespeeld worden met tijdshandicap om verschillen in speelsterkte te compenseren.

Externe competitie

Ons eerste team, SVH1, speelt dit jaar in de 3e klasse KNSB. Het 2e speelt 4e klasse KNSB, Team 3 1e klasse SOS. Verder zijn er nog 3 viertal-teams die spelen in de regio. De thuiswedstrijden worden gespeeld op vrijdagavond en zaterdagmiddag in clubgebouw ‘De Pothof’.

Vechtvallei Rapidtoernooi

Sinds 1972 organiseert onze vereniging in februari zelf een internationaal schaaktoernooi. De afgelopen jaren mogen we rond de honderd deelnemers verwelkomen. Het betreft een 1-daags, 7-rondig evenement op 9 april  2022 op Familiepark De Vechtvallei te Diffelen.

Jeugdafdeling VOS

Vechters op’t Schaakbord is opgericht in 1970 en is sindsdien onderhevig aan sterk wisselende belangstelling. Onder de bezielende leiding van Jaap van Doorn moest er eind 90’ een ledenstop ingevoerd worden. Momenteel is de jeugdafdeling klein en komt op dinsdagavond vannog diverse andere jeugdactiviteiten zoalsaf 18:45 uur bij elkaar in De Pothof. Naast werving zetten onze gediplomeerde jeugdtrainers zich onder meer in voor het Grand Prix-bondstoernooi en het basischool schaakkampioenschap.