#

Op zaterdag 6 april vond in het Vechtdal College te Hardenberg de 50e editie van het rapid schaaktoernooi georganiseerd door Schaakvereniging Hardenberg plaats. Dit jaar werd in Hakkers Autotechniek Hardenberg een nieuwe sponsor gevonden. Zaterdag 24 februari 1973 was de allereerste editie. Vanaf 1974 tot en met 1991 werd dit toernooi gesponsord door Mullers Meubelen. In de jaren hierna volgden meerdere hoofsponsoren.

1992-2001: OBO Banden. 2003-2009: Dion. 2010-2012: Xidata.

2013-2020: Qonnected. 2022+2023 Camping de Vechtvallei.

Nadat wethouder Alwin te Rietstap namens de gemeente het toernooi opende door de eerste zet te verrichten, werd het muisstil in de aula van het Vechtdal College. Alleen het geluid van het indrukken van de klok was hoorbaar.

De hoofdgroep met daarin 3 vrouwelijke schakers (een unicum in de historie) werd uiteindelijk gewonnen door Hing Ting Lai (IM) en Erik v/d Doel (GM). De derde plaats ging naar de Zweed Ulf Andersson (GM).

Groep 2 werd een prooi voor de Duitser Christian Scho (spelend bij Max Euwe uit Enschede.) Daan Noordenbos behaalde de tweede plek. Derde werd Matthias Kruimer.

Groep 3: 1. Levi Nies, 2. Storm Fallaux, 3. Marlinde Waardenburg (Hardenberg)

Groep 4: 1. Geert Kloppenburg, 2/3. Max Hoekstra en Sjaak Piest.

Groep 5 werd een Hardenbergs onderonsje. Winnaar werd oud lid Eelco Naarding gevolgd door clublid Marten Zwaagstra. Oud lid Sander v/d Veen behaalde de derde plaats.

Groep 6: 1. Jasper Hamhuis (Hardenberg). 2/3. Daniël Rabbers en Louis Beuving.

Vanaf groep 7 werd het een waar spektakel. Hier moesten namelijk Lesley Brummelaar, Raymond Hof en Geert Duiven de tweede plek delen. Kars van Dam won deze groep.

Maar toen was het de beurt aan groep 8. In de rijke historie is dit echt een unicum gebleken. Overtuigend winnaar werd hier Victor Brorens. Tweede werden na het optellen van alle scores Evan Gelten, David Formanoy, Arjen Meijeringh en Marco Pohlmann. Bij de prijsuitreiking bleek dat Marco al op de terugreis naar Duitsland was. Geluk dus voor de anderen.

Groep 9: 1. Christian van Groning, 2. Polo Dimitrova, 3. Ben Kelder en Arjuna Bertholee.

Al met al kan de organisatie terugkijken op een geslaagd toernooi. Wanneer de volgende plaats zal vinden is nog niet bekend, maar hij komt er zeker.