welkom jeugd.jpg

Zin in een potje? Hartelijk welkom !

De jeugd afdeling van Schaakvereniging Hardenberg heeft op dinsdag haar clubavond. Trainingen en spelvormen worden per niveau afgestemd waarbij het plezier voor de schakers centraal staat.
.

Dinsdagavond: 18.45 t/m 20.00 uur

Op de clubavond wordt er gewerkt aan de hand van de landelijke stappenmethode. Deze is ontwikkeld door Cor van Wijgerden uit Coevorden. De methode bestaat uit uitleg en opgaves die de jeugd kan maken op de computer of op papier. Er wordt ongeveer drie kwartier getraind waarbij belangrijke onderdelen van het schaakspel worden uitgelegd. Na de training is er gelegenheid om partijen te schaken.

schaakcartoon1.jpg

Op de clubavond wordt de jeugd begeleid door:
Rutger Hesselink (stap 1-2);
Edgar Spanjers (stap 3);
Bernard van Lenthe (stap 4).
Daarnaast zijn Dinand Wilps, Gerwin van lenthe en Jan van der Veen regelmatig aanwezig om bovenstaande trainers te ondersteunen.
Op dit moment zijn alle trainers in het bezit van schaaktrainersdiploma 1

evolutie.jpg
Naast de trainingsuren worden er ook toernooitjes gespeeld. De club organiseert regelmatig een jeugdtoernooitje op de clubavond. Hier mag iedereen aan meespelen, ook niet clubspelers. Ook worden er toernooien gespeeld in Overijssel. Vaak gaat er een groep van jeugdspelers onder begeleiding van een jeugdleider hier naar toe. Deze toernooien zijn vaak erg gezellig en erg leerzaam.

Iedereen is welkom op de training, de groep van jeugdspelers bestaat uit zeer verschillende leeftijden en niveaus. We hebben veel beginners maar ook een paar spelers die provinciaal en zelfs landelijk hoog meespelen. Iedereen mag gratis 4 keer komen kijken. Stuur voor uw komst even een mailtje naar de jeugdleider via bernard_van_lenthe@hotmail.com.

Marsweijde domineert schoolschaaktoernooi

plat8.jpg

plat6.jpg

IMG_3236.jpg plat5.jpg
IMG_3238.jpg plat3.jpg
IMG_3234.jpg plat7.jpg
plat1.jpg plat2.jpg

De kampioen van vorig jaar heeft het stokje overgedragen, binnen de school weliswaar, aan leerlingen van groep 8b. Zelf werden zij tweede. Zes teams schaakten  woensdagmiddag in de aula van het Vechtdal College. In ronde vier was het even erg spannend. Zowel beide ‘Between’ als beide Marsweijde teams speelden hierin tegen elkaar. De onderlinge strijd was hevig en voor sommigen liep de spanning hoog op. De Elzenhof kwam goed voor de dag, maar kon niet voorkomen dat de talenten van Manifesto er met de derde prijs vandoor gingen. De organiserende schaakvereniging Hardenberg bedankt de leerlingen voor een sportieve en gezellige middag. De Marsweijde mag op 16 maart de gemeente Hardenberg vertegenwoordigen op het Overijssels kampioenschap in Hengelo. Gefeliciteerd Kris, Novah, Tibor & Mike met jullie eerste prijs!

chessity.jpg

Met de online methode Chessity leer je spelenderwijs schaken. Leuk zijn de vele game-elementen; dat is erg aantrekkelijk voor kinderen. Chessity bevat weinig tekst en is erop gericht dat je zelfstandig leert schaken. De methode past zich aan jouw niveau en manier van leren aan. Er is een leerlingvolgsysteem ingebouwd. Hiermee kan een trainer de vorderingen van een leerling volgen. Ook krijgt de trainer advies over hoe de prestaties van de leerling kunnen worden verbeterd. bekijk de brochure

Chessity werkt onafhankelijk van het platform. De methode werkt via elk gangbaar besturingssysteem op een desktop, laptop, tablet en smartphone. De leerling heeft een eigen account nodig. Jeugdleden kunnen via onderstaande link accountgegevens en wachtwoord ontvangen.

Ik meld mij aan voor Chessity

Drie-schaak op dinsdagavond

IMG-20230606-WA0015.jpgIMG-20230606-WA0014.jpg